Carlos Rodríguez Braun glosa en su artículo de Expansión de hoy un artículo de Anthony de Jasay en Cato Journal sobre los cuatro tópicos del pensamiento único. Los trataré a partir del artículo original de de Jasay en cuatro entregas.
El primero es que la producción se debe regir por las leyes de la economía, mientras que la distribución de la riqueza la debe decidir la sociedad, como dijo Stuart Mill. Según ese concepto el proceso de producción y el de distribución de la riqueza son procesos independientes:
First, the cake is baked, and then we set about slicing it and distributing the slices. At this stage, it is decided whether the slices are to be equal or whether some should be bigger than others, who shall get which slice, and whether all should get slices. Fortunately, the cake has already been baked and will neither shrink nor swell depending on how it is sliced.
En realidad esta forma de pensar se parece más a un cuento infantil que a la realidad. Porque en realidad, el proceso de producción y el de distribución de la riqueza son indivisibles y ésta se consigue a medida que se realiza la producción.
Wage earners get some of it as wages in exchange for their efforts; owners of capital get some of it as interest and rent in exchange for past saving. Entrepreneurs get the residual as profit in exchange for organization and risk bearing. By the time the cake is “baked,” it is also sliced and those who played a part in baking it have all got their slices. No distributive decision is missing, left over for “society” to take.
En realidad esa decisión social de reparto de la riqueza impuesta por "la sociedad", es decir, por el Estado, no es más que la apropiación mediante la fiscalidad de trozos de cada uno de los participantes, modificando la distribución primaria mediante una distribución secundaria.
What “society” can and typically does do is to use the state’s coercive powers for taking possession by direct and indirect taxation of bits of everybody’s slices. Thus, it can modify the primary distribution by a secondary redistribution. However, if you believe that doing this does not impinge on the “baking of the cake” that is taking place at the same time, you will believe anything.
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